۱۳۹۰ شهریور ۱, سه‌شنبه

فیلم اعترافات استاد طاهری، با هدف ایجاد رعب و وحشت برای عرفان حلقه

سابقه جمهوری اسلامی در اخذ و پخش اعترافات متهمان حوزه‌های مختلف به حدی خراب است که این روزها و به خصوص بعد از اتفاقات بعد از انتخابات 1388 کمتر کسی نیاز به روشنگری در بی اعتبار بودن این گونه اعترافات دارد. حکومتی که از همان اوان شکل‌گیری آیت الله شریعتمداری را به ضرب سیلی وادار به اعتراف علیه خود کرد، حکومتی که نزدیکان رهبری (آیت الله العظمی منتظری) و یکی از تئوریسین های اصلی ولایت فقیه را از اعتراف‌گیری بر علیه خود بی نصیب نگذاشت، حکومتی که در برنامه هویت، به همین شیوه اعترافات عده‌ای از آزادی خواهان یک مملکت را پخش کرد، حکومتی که چند سال بعد سازندگان اصلی همان برنامه هویت را به زیر شکنجه برد و با شدید‌ترین و وحشیانه‌ترین شیوه‌ها و رکیک‌ترین توهین‌ها رفیق‌ترین رفقای سابق خود را به اعتراف علیه خود وادار کرد، حکومتی که با تشکیل دادگاه‌های نمایشی بعد از انتخابات 1388 جمعی از رفقای سابق و مخالفان کنونی خود را به آن شکل که همگان می دانیم به مسلخ کشاند، این حکومت برای فرونشاندن شوری کیهانی که به قلب حقیقت‌جویان عرفان حلقه افکنده شده و برای سایه انداختن بر نوری که بر تاریک‌راه‌های دین خبیث ابداعی ولایت فقیه تابانده شده، بدون شک از استفاده از هرگونه فشاری برای گرفتن اعترافات مشابه از استاد طاهری و دوستان او کوتاهی نخواهد کرد.
در مبارزه، مهمترین موضوع فهم آن چیزی است که در ذهن طرف مقابل است. اگر بدانیم دشمن به چه می‌اندیشد، خواسته او چیست، و راهبرد او برای دستیابی به آن خواسته چیست، بهتر می‌توانیم واکنش متناسب را اختیار و بر اساس آن اقدام کنیم. غیر از این، مثال آن کسی است که حریفش قصد زدن گردن او را کرده بود و او در پی حفظ جیب خود از شر جیب برها بود.
بخشی از واکنش به فیلم اعترافات استاد به خوبی و به شکل درخشنده‌ای انجام شده است. استاد در اعترافات از مدرک نداشتن خود می‌گوید، بلافاصله گزارش مربوط به دکترای افتخاری استاد که اتفاقا از همین صدا و سیمای ولایت فقیه پخش شده است منتشر می‌شود. استاد در اعترافات از معلوم شدن این واقعیت! برای خودش که فعالیت عرفان حلقه نامشروع و غیرقانونی است سخن می‌گوید، همراهان او در بیرون از زندان فیلم و دستنوشته ایشان را منتشر می‌کنند که در آن ایشان از بی اعتبار بودن هرگونه اعترافی که از ایشان در خصوص شیطانی بودن و انحرافی بودن انحراف حلقه منتشر شود سخن می‌گویند. فیلمی که با هوشیاری و در زمان بروز نشانه‌های برخورد شدید با ایشان ضبط شده و برای چنین روزی کنار گذاشته شده است. در همین فیلم نکته قابل توجه، نگاه ایثارگرانه استاد در تداوم راه عرفان حلقه است. در شرایطی که ایشان می‌توانند با بالا رفتن احتمال برخورد با ایشان، خود را کنار بکشند و گوشه آرامش خود را بر آینده سخت دنبال کردن مسیر عرفان حلقه ترجیح دهند، با فراست چنین فیلمی را ضبط کرده و همراهان را بر تداوم حرکت تشویق می‌کنند، و به این شکل در راه هدف بر حق خود فشار مضاعفی را نیز در درون زندان برای خود به جان می‌خرند.
تجربه بیش از نیم قرن از استفاده از این گونه اعترافات بی اعتبار بودن آن‌ها را به دفعات به اثبات رسانده است. دادگاه‌های نمایشی استالین، هرچند در ابتدا حتی نخبگان غرب را نیز به اشتباه انداخت اما بلافاصله بعد از مرگ استالین، ‌مدارک دروغین بودن و تحت فشار و شکنجه بودن معترفین منتشر و اسناد واقعیت نداشتن آن‌ها به حدی منتشر گردید که عبارات اعترافات استالینی، فیلم های استالینی و دادگاههای استالینی از مفاهیم  بازمانده از آن زمان است و اکنون قفسه هایی از کتابخانه ها و بخشی از تاریخ سینما را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است.
تجربه‌های سیاه همین حکومت جمهوری اسلامی نیز اکنون به حدی رسیده است که حتی بدون واکنش‌های افشاگرانه هواداران استاد نیز، همگان بر غیرواقعی بودن اعترافاتی که در درون زندان ضبط و منتشر می‌شود واقفند. این نکته‌ای نیست که حکومت متوجه آن نباشد. نوع تدوین و عباراتی که بازجویان و تهیه کنندگان فیلم اصرار داشته‌اند در اعترافات موجود باشد گواه آنست که هدف اصلی حکومت از این اقدام نه بی اعتبار کردن عرفان حلقه و رهبر آن، که ایجاد رعب و وحشت و اصرار بر متوقف کردن این حرکت از این طریق است.
زمانی که هدف تخریب شخصی از طریق اعترافات باشد، کما این که در بسیاری اعترافات از این دست می‌بینیم، اصرار بر طبیعی بودن فضا و اختیاری بودن این اعترافات است. شخص را در اتاقی مبله قرار می دهند، با لباس‌های رسمی و سر و وضع مناسب. گویی شخص در محیطی آرام و دوستانه در حال بیان دیدگاه‌های جدید خویش است. شاخص‌ترین از این نمونه، اعترافات علی افشاری است. دستگاه امنیتی حکومت ولایت فقیه از این گونه استودیو‌های خانه نما برای ضبط چنین برنامه هایی به وفور در اختیار دارد.
اما در مثال کنونی، تعمداً استاد طاهری را با سر و وضع آشفته و با صدایی لرزان، با لباس زندان و از همه مهم‌تر درجایی شبیه اتاق بازجویی و در شرایطی که صدای ایشان نیز اکو می‌شود به پای فیلم اعترافات کشانده‌اند. این مشابه همان فضایی است که متهمان پرونده قتل‌های زنجیره‌ای در آن بازجویی پس می‌دهند و فیلم آن در سطح اینترنت موجود است. نکته مهم، تعمد تدوین‌گر فیلم در دیده شدن چهره استاد، علی‌رغم قصد ظاهری بر پوشیده ماندن چهره اوست. به طور مشخص تاکیدی بر مشابهت فضایی که سرکار خانم دکتر ویدا پیر‌زاده در آن در حال بیان اعترافات است، با فضایی که در آن همسر سعید امامی در حال شکنجه شدن و توامان بازجویی پس دادن است وجود دارد. آیا نباید گمان ببریم که تهیه کنندگان این فیلم که بدون شک استادان صحنه سازی‌های اینچنینی هستند، قصدی از ترتیب دادن این صحنه‌ها دارند؟
موضوع دیگر محتویات این اعترافات است. استاد در درون زندان پی به ضد امنیتی بودن عرفان حلقه برده‌اند! و مکررا همه اعتراف کنندگان اصرار بر تعطیل شدن این جریان دارند.
طرف مقابل هدفش روشن است. اینان فهمیده‌اند که همراهان حلقه محال است به اتهام انحرافی بودن تعالیم استاد وقعی بنهند، آن‌ها می‌دانند که همه مردم از وضعیت داخل بازداشت‌گاه‌ها مطلعند و می‌دانند این گونه حرف‌ها حرف دل گویندگان نیست. اینان با این خیمه شب بازی، در صدد ایجاد رعب در همراهان و متوقف کردن این حرکت از این طریق هستند.
حال اگر هراهان حلقه، به هر دلیل و توجیهی فعالیت خود را متوقف کنند و یا مرعوب این صحنه سازی‌ها شوند، در واقع در حال انجام همان کاری هستند که دشمن ما از ما می‌خواهد. گویی ما می‌دانیم که شمشیر در حال فرود آمدن بر فرق سر ماست، ما نیز سر خود را زیر آن قرار دهیم.
واکنش مناسب‌تر فهم شرایط طرف مقابل است. اکنون همه نشانه‌ها گواه بر آن است که حریف بر خلاف تبلیغات ظاهری و ابراز قدرت‌های اینچنینی از عرفان حلقه هراسان است. چند روزی نیست که این جریان را در فهرست پرطرفدارترین فرقه‌!‌های داخل کشور قرار داده‌اند. حکومت به ضرب و زور تبلیغ، مداوما اصرار بر قدرت نمایی و رجز خوانی بر علیه عرفان حلقه دارد که این نمونه آخر هم در راستای همین تلاش است، اما همزمان هراس واقعی خود را از عرفان حلقه به همین طریق و طرق دیگر نشان می‌دهد.
بجاست که ما نقطه قوت خود را بشناسیم و در دام نقطه ضعفی که حکومت برای ما صحنه سازی کرده است نیفتیم. عرفان حلقه بایستی با شدت هر چه بیشتر گسترش پیدا کند و البته شیوه‌های گسترش می‌توانند به تناسب شرایط تغییر یافته و بهینه سازی شوند تا همزمان در دام نقطه قوت حکومت (یعنی گرفتار شدن به داغ و درفش) نیفتد.
حکومت به شدت از رسانه‌ای شدن این گونه موضوعات هراسناک است. فیلم اعترافات اخیر، بهترین مدرک برای قرار دادن اسم استاد طاهری در فهرست قربانیان نقض حقوق بشر است (با توجه به تعیین گزارشگر ویژه این امر از طرف سازمان ملل) که اگر چنین شود، همواره شمشیر ما بر بالای سر سرکوب‌کنندگان عرفان حلقه خواهد بود.
در این راستا (در کنار سایر اقداماتی که در دست اجراست) جزواتی آموزشی در حال گردآوری است که به زودی منتشر خواهد گردید.
میثم از هم‌رزمان سلمان فارسی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر